1. Lekce - Vytvoření projektu

Seznámení s prostředím, vytvořeí HelloWorld aplikace.
Datové typy.
Proměnné.
Smyčka FOR.

Instalace potřebného softwaru doma

Zvětšit

Java
Instalace Java 17 z https://www.oracle.com/java/technologies/downloads/#java17

Eclipse
Instalece nástroje Eclipse IDE 2022‑09 z https://www.eclipse.org/downloads/
V instalátoru nástroje Eclipse je třeba zvolit volbu "Eclipse IDE for Java Developers"

Vytvoření aplikace/projektu HelloWorld - část 1

Založení projektu

  1. Spusťte nástroj Eclipse
  2. V menu zvolte File -> New -> Java Project
  3. Do pole Project Name vložte NejakyNazev (libovolně změň na název bez mezer a českých znaků)
  4. Klikněte na tlačítko Finish
  5. Do pole Module name vložte mujModul (nebo libovolny jiny nazev bez mezer s malým písmenkem na začátku)

Vytvoření aplikace/projektu HelloWorld - část 2

Vytvoření třídy

  1. V záložce Package Explorer klikněte pravým tlačítkem myši na váš projekt a ve zobrazeném menu zvolte New -> Class
  2. Do pole Name vložte MyFirstClass (nebo libovolně změňte na název začínající velkým písmenem bez mezer a českých znaků)
  3. Do pole Package vložte cz.vsb.kp
  4. Klikněte na tlačítko Finish

Vytvoření aplikace/projektu HelloWorld - část 3

Vytvoření metody (funkce) main

  1. Uvnitř bloku třídy napište main a stiskněte klávesovou zkratku <Ctrl> + <mezerník>
  2. Z nabídky vyberte "mani - main method"
  3. Do bloku vytvořené metody main vložte příkaz
    "System.out.println("Ahoj Svete!!!!");"
  4. Klikněte pravým tlačítkem myši měkde v metodě main a v zobrazené nabíd ce vyberte Run As -> Java Application
  5. Váš první program se rozběhne!!!!!! A v záložce Console se zobrazí text "Ahoj Svete!!!!"

Datové typy v jayzce Java

Datové typy které umožňují matematiké operace a porovnání velikosti

  • int - celé číslo od -2 147 483 648 až 2 147 483 647
  • long - velké celé číslo od -9 223 372 036 854 775 808 až 9 223 372 036 854 775 807
  • float - desetiné číslo
  • double - desetiné číslo větší a přesnější

Logický datový typ, umožňuje logické operace jako a zároveň (současně), nebo (platí jedna nebo druhá varianta), negace (otočení odpovědi)

  • boolean - pravda (true) nebo nepravda (false)

Datové tyby spojené s textem

  • char - znak
  • String - řetězec. řetězce (texty) lze spojovat pomocí znaménka +. Řetězce lze spojit také s jiným datovým typem, který bude nejprve převeden na text a pak dojde ke spojení dvou řetězců.

Podrobnosti můžete nalézt v anglické dokumentaci.

System.out.println(10+10);
System.out.println(24.5/2);
System.out.println("Ahoj " + "studente!");
System.out.println("Ahoj " + 1 + ". studente!");

//
/**********************
* Vypíše
***********************
20
12.25
Ahoj studente!
Ahoj 1. studente!
***********************/

Proměnné

Proměnné umožňují zapamatovat nějakou hodnotu. V jazyce Java musí mít tyto proměnné vždy stanoven datový typ. Hodnota proměnné se může v průběhu vykonávání programu měnit.

int celeCislo = 10;
System.out.println("Cele cislo je ted " + celeCislo);
celeCislo = celeCislo * 2;
System.out.println("Cele cislo je ted " + celeCislo);

double desetinneCislo = 5.5;
System.out.println("Desetinne cislo je ted " + desetinneCislo);
desetinneCislo = desetinneCislo / 3;
System.out.println("Desetinne cislo je ted " + desetinneCislo);

/*****************************************
* Vypíše
******************************************
Cele cislo je ted 10
Cele cislo je ted 20
Desetinne cislo je ted 5.5
Desetinne cislo je ted 1.8333333333333333
*******************************************/

Cyklus for

Cyklus for slouží pro opakování nějakého bloku kódu. Udává se vždy tři části:

  1. Deklarace (založení) proměnné která se provede jednou před spuštěním samotného cyklu.
  2. Podmínk která musí být vyhodnocena jako pravda (true) aby se cyklus mohl provádět. Až bude vyhodnocena jako nepravda (false) cyklus skončí.
  3. Příkaz který se provede na konci každého průchudu cyklem.

for(jednou před spuštěním ; podmínka ; po každém průchodu cyklem ){

    Tělo cyklu. Kód který se bude opakovaně provádět.

}

for (int i = 0; i < 10; i = i + 1) {
System.out.println("Ahoj studente! Tvé jméno je " + name +
". Toto je pokus číslo " + (i + 1) + " tě pozdravit.");
}

Na závěr vše dohromady

package cz.vsb.kp;

public class MyFirstClass {

public static void main(String[] args) {
System.out.println(10 + 10);
System.out.println(24.5 / 2);
System.out.println("Ahoj " + "studente!");
System.out.println("Ahoj " + 1 + ". studente!");

int celeCislo = 10;
System.out.println("Cele cislo je ted " + celeCislo);
celeCislo = celeCislo * 2;
System.out.println("Cele cislo je ted " + celeCislo);

double desetinneCislo = 5.5;
System.out.println("Desetinne cislo je ted " + desetinneCislo);
desetinneCislo = desetinneCislo / 3;
System.out.println("Desetinne cislo je ted " + desetinneCislo);

String name = "David";

for (int i = 0; i < 10; i++) {
System.out.println("Ahoj studente! Tvé jméno je " + name +
". Toto je pokus číslo " + (i + 1) + " tě pozdravit.");
}
}
}


/***********************************************************
* Vypíše
************************************************************
20
12.25
Ahoj studente!
Ahoj 1. studente!
Cele cislo je ted 10
Cele cislo je ted 20
Desetinne cislo je ted 5.5
Desetinne cislo je ted 1.8333333333333333
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 1 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 2 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 3 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 4 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 5 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 6 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 7 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 8 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 9 tě pozdravit.
Ahoj studente! Tvé jméno je David. Toto je pokus číslo 10 tě pozdravit.
**************************************************************/